PROFILE

My name is amalina & is currently in my sweet 19. I hate outdoor activities but enjoy main boyan atas bukit. nutin particular.bakal pelajar uiam.kuliah undang-undang shariah insyaAllah.


CHATS


CREDITS

Designer: Audrey
Codings: Cynna
Others: Cyworld, C.Cottage




bila masak kalot-kalot.hiris bwg pakej hiris jari sendiri pon bleyh rasa bahagia lagi..tsk..tsk=.="
Tuesday, June 21, 2011

salam alaikk..

gila penat..tapi dok blogging gak..mcm biasa..kena masak untuk waled aku..sebab dia puasa..n dia xbopa suka makan lauk kedai..tapi dia selalu sampai umah lewat..dalam 9pm camtu,sebab dia bz + dok lawat tok aku yg masuk hospital kt sp(sg.petani kedah)..tapi..tetiba ja arini..dalam pukul 5pm camtu..tuptup..dah sampai depan pintu umah..apa lagi..berdesup la aku lari lintang pukang..start tu,semua jadi serba xkena..

mula-mula solat,pastu goreng keropok ikan untuk kucing aku,KUTAN sebab dia terlalu ngada-ngada tamau ikan,n nak tukaq selera plakk dah lanie..aku mkn kopok,dia nk kopok gak.dah 5lebih..still xmula masak..gasak jala masak apa pon pastu..sebab aku keluaqkan dagingg pukul 3 tadi,so aku pon masak daging.mula potong dgg + pkiaq apa nak masak harini..well,sebab xcukup masa..so aku pon pkiaq menu :


-daging masak kicap
-sayur kangkung goreng belacan
-ikan pekasam goreng
-sambal belacan
-ulam timun


DAGING MASAK KICAP

Bahan-bahan :

-Daging
-1/2 cawan kicap manis
-3 sb cili kering yg dikisar
-2 bunga lawang(*)
-1 kulit kayu manis(*)
-3 buah pelaga(*)
-sedikit garam

Bahan kisar :

-1sk jintan manis
-1sk jintan putih
-2 bawang putih
-3 bawang merah
-1 inci halia..[aku xukur pon..agak-agak la nk ukur bagai..so maen agak jala]

Cara-cara :

-potong daging nipis,rebus dengan kicap sampai daging empuk 

-dah empuk daging,angkat,air rebusan jangan buang,gaulkan daging tadi dengan sedikit bahan yg dikisar

-gorengkan daging tu,kejap ja

-ketepikan daging,pastu mula panaskan minyak,masuk lebihan bahan kisar

-naik bau,masuk cili kering yg dikisar ,masak sampai pecah minyak,masuk asam gelugor

-masuk air rebusan,pastu masuk daging

-masuk semua bahan bertanda (*),boleh masukkan kicap kalau nak lagi hitam..dan sedikit garam.

-biarkan mendidih,siap untuk dihidang.



n meet my ikan pekasam goreng cincai..mmng heaven gila makan ikan nih.walaupun aku xbopa suka durian..tapi aku suka gila pekasam..mind u,pekasam tu home made punya,,terbaekk dari kampung kuh..
kalau umi aku tengok nih,mesti dia nangis sebab bangga uollss..haha:)..siyesly aku xreti goreng ikan pekasam sebab selama ni aku reti makan ja.sekian makaseh.




p/s : waled aku suka masakan kampung..so kalau masak cincai n simple sekalipon dia takesah..asal masak kt rumah +masakan kampung..tambah-tambah kalau umi aku yg masak..tapi tulah,selama ni aku tengok dia pandai makan ja..nak masak complete set meals,i mean suma nih adala plg cepat siap 1 jam lebihh kot..gila letih umi aku selama nih..so aku harap my-hubby-to-be nanti,tupon kalo adala,aku harap yg reti nak tolong aku kt dapoq.okay.till then.:)

Labels: , , ,

| Written @ 9:50 PM | back to top
0 Comments ? leave me one?

0 Comments:

Post a Comment