PROFILE

My name is amalina & is currently in my sweet 19. I hate outdoor activities but enjoy main boyan atas bukit. nutin particular.bakal pelajar uiam.kuliah undang-undang shariah insyaAllah.


CHATS


CREDITS

Designer: Audrey
Codings: Cynna
Others: Cyworld, C.Cottage




puding susu
Saturday, May 28, 2011

salam alaik..


n etc..etc..etc..tu menu yang dihighlightkan  dlm minggu nie jala.[yang tu ja aku mampu ingat.haha]dalam minggu ni,aku mmg hyper bab2 masak nih..n sampai lanie xpaham napa.mebi sebab walid aku suka kata ceni sambil buat muka sekupang + sendawa ngada-ngada yg dibuat-buat..

"haishhh..kenyang aih..belek buku resipi saja pon bleyh kenyang..=.="

.n kali nie.PUDING SUSU makcik lynn[aku la tuu..maklom la..anak menakan ramai..so kena la ngaku makcik.sekali-sekala].motif tulis suma resipi yg aku masak lam blog nih sebab aku nak bagi ingat bahan-bahan n cara nak masak..maklom la..dah nama makcik..daya ingatan agakkk..agak2 la sekarang nih.ahahhaha[bajet cam umoq 90 taon].

so kalau tulis lam blog sendiri tayah kalot-kalot nak cari kat tempat lain xpon pagi-pagi buta kol umi aku kt office tanya pasaipa kak perah nyoq[atau bahasa kelomponya kelapa parut]  tamau keluaq santan bnyak??ahahha[niela padah asyik pakai santan yg readymade,dah siap perah boleh beli kt market kulim.]okay lets proceed to tajuk utama yakni..

PUDING SUSU

Bahan-bahan :

-1 peket serbuk agar-agar[10g],kalo guna agar-agar jenis stripes,selalunya 20g.so pandai-pandaila ceraikan jadi setengah ja k.[tayah la susah2 nak beli penimbang timbang bagai]
-1 tin susu cair/susu dlm kotak
-1/2 atau lebih seket cawan gula[kalau boh 1 cawan pon boleh..tapi untuk penghidap diabetes amatlah        xdigalakkan]
-5 cawan air
-1 sdk esen vanila

Cara-cara :

-Dlm periuk satukan air, gula dan serbuk agar2 dan masak hingga kesemua larut
-Masukan pula susu cair dan asen vanila bila dah hampir didih padam api
-Jika suka masukan separuh buah-buah campuran kedlm adunan puding[optional]
-Boleh lah di masukan dlm bekas/mould dan sejukan
-Bila sudah beku taburkan buah campuran di atas puding


puding susu aku yang nih xboh/xletak mixed fruits or koktel tu sebab walid aku xmakan benda susu dengan buah..so yg ni jadi mcm seket ja,sebab bahagi 2 bekas..lagi satu bekas baru boh koktel tu.pastu kalao nak advance lagi..boleh makan berkuah dengan susu cair.cuma tuang ja atas puding n makan.



selamat mencuba..siyes senang ja..heee~


p/s : esok ceq kena buat gulai ikan pari..harap-harap adala rupo gulai tu.ouh nyoq xleyh perah time sejuk-sejuk okay..xproduktif langsung hasilnya nanti..sekian makaseh.

Labels: , ,

| Written @ 9:00 PM | back to top
2 Comments ? leave me one?

2 Comments:

Blogger SyazWaniAmira said...

terliurnyeeeerrrr ;)

May 30, 2011 at 4:09 PM  
Blogger amalina fadzil said...

senang ja nak wat dik..try lah..tapi puding nih xbopa nak manis la..ala..campak2 ja.sesedap sesuka hati anda.heee :)

May 30, 2011 at 4:40 PM  

Post a Comment